5 oktober 2015

Edderkoppvott

Edderkoppvott heter vantmönstret i Annemor Sundbøs bok om Norske vottar og vantar 
som jag har stickat.
Edderkoppen - spindeln - är ett lyckodjur i både svensk och norsk folktro. 
Spindelnätet, vantens baksida, kärlekens rosor och kvistmönstret blir tillsammans en fin komposition.
För mig är det något alldeles extra att få sticka ett mönster från "förr". Vem var hon som formgav dessa vantar?

Garnet är detsamma som jag stickade min basker i, Jamieson & Smith, inhandlat hos Makeri 14
De tre nystan som ligger i överkanten är rester från min Pop spot sjal.


Vanligtvis så stickar jag alltid vantar och sockor parallellt men den här gången så var det lite nöd på garnmängden, så det fick bli en i taget.






Som ni ser, garnet räckte!


Och så till det magiska ögonblicket, när vantarna har torkat, då ser man hur vackert det vita mönstret träder fram mot den blå, lite gröna, färgen.


Nu är det "bara" kappan kvar från min planering - sjal, mössa, vantar och kappa -  inför kommande kyla.

/Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar