6 maj 2014

Stygnövning


Det första vi gjorde på HV var stygnövning i svartvitt. Inför varje uppgift har vi fått vara i formgivningsalen tillsammans med en kunnig lärare. I den här uppgiften hade vi Linnea Blomgren.
Hon gick igenom hur uppgiften skulle gå till och berättade att vi kunde teckna på fri hand…
Här slutade min hjärna att ta in mer. Jo Linnea fortsatte att läsa men min min hjärna satt fast i -teckna på fri hand-. Tänk att ens hjärna gör så där, bara som den vill!



För om den - hjärnan - bara fortsatt och lyssnat så hade den hört - eller använda ljusbord. Så vilken tur att det kom lite fikapaus strax efter att vi kommit igång. Linnea hade nämligen lagt ut svartvita serierutor som vi kunde använda oss av. Så nu hamnade den här lilla rutan hos mig. Jag kopierade den med hjälp av ljusbordet och började sakta försöka att göra den lite större och rensa bort en del detlajer.





Så här blev tolkningen. Jag har provat stygn och olika material för att få olika nyanser av svart.



Och så det magiska ögonblicket när broderiet blir slätt och fint.



I uppgiften så ingick det att montera i mjuk ram.




Nu har jag införskaffat lite pennor av olika slag, akvarellblyerts, mjuka blyertspennor och fina tuschpennor. Jag har köpt en sak till efter den här uppgiften - ljusbord. Så nu kan jag ha koll på min hjärna!



Fodralet är en favorit, jag fick det när jag skulle börja första klass av mamma.

Lena


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar